H υποβάθμιση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία – η “μετεξέλιξη” των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) σε Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ)

Κύριε Υπουργέ,

Θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας τα παρακάτω σχετικά με την πρόταση του ΥΠΠΕΘ, η οποία θεωρούμε ότι υποβαθμίζει την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία γενικά αλλά και από την προτεινόμενη μετεξέλιξη των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) σε Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ).

Η πρότασή σας αυτή αλλάζει ουσιαστικά την υπάρχουσα δομή μεταλλάσσοντας τη σε μια άλλη με διαφορετική στελέχωση, διαφορετικό έργο και υποβάθμιση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία.

Η έννοια της Αειφορίας, έχει ενταχθεί προ πολλού στο εννοιολογικό πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ), η οποία, αφομοιώνοντάς τη, μετονομάστηκε σε Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΕΠΑ) και αυτή την εκπαίδευση υπηρετούν και τα ΚΠΕ και οι Υπεύθυνοι ΠΕ των Διευθύνσεων.

   Η ΕΠΑ προωθεί τις γνώσεις και τις αξίες που είναι απαραίτητες για την αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών, ατομικών και κοινωνικών, με στόχους την Οικολογική Iσορροπία, την Ποιότητα Zωής, τη Δίκαιη Βιώσιμη Aνάπτυξη, την Αλληλεγγύη και την Ειρήνη.

   Αυτά τα στοιχεία έχουν ενταχθεί προοδευτικά από το 1987 μέχρι σήμερα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας και στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων στα Σχολεία και στα ΚΠΕ, αλλά και στα επιμορφωτικά σεμινάρια, στα δίκτυά μας, στο εκπαιδευτικό υλικό και στις συνεργασίες με τις τοπικές κοινωνίες, με τα Επιστημονικά Ιδρύματα, τους Συλλόγους κλπ.

   Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία έχουν αναγνωριστεί ως αναγκαίες προτεραιότητες των εκπαιδευτικών συστημάτων όλων των σύγχρονων χωρών και της χώρας μας.

   Προβλήματα παγκόσμια και εθνικά, όπως η εξάντληση των φυσικών πόρων, το ενεργειακό, η κλιματική αλλαγή, η διαχείριση απορριμμάτων και αποβλήτων, η διατήρηση της βιοποικιλότητας, η ρύπανση του αέρα, της θάλασσας και των εσωτερικών υδάτων, οι δασικές πυρκαγιές, η λειψυδρία, η ερημοποίηση και τόσα άλλα, αποτελούν αντικείμενο της ΕΠΑ, τόσο στην έρευνα των Περιβαλλοντικών και Παιδαγωγικών Επιστημών, όσο και στην εφαρμογή στο εκπαιδευτικό σύστημα.

   Φθάσαμε στη χώρα μας να γίνονται χιλιάδες προγράμματα τέτοιας θεματολογίας στα Σχολεία με τη στήριξη των Υπευθύνων ΠΕ των Διευθύνσεων και των ΚΠΕ. Και οι Υπεύθυνοι ΠΕ και τα ΚΠΕ αναγνωρίζονται ως διαφορετικές οντότητες υποστήριξης της ΠΕ, διαχρονικά, από όλους τους Νόμους και τις ΥΑ του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.  Το έργο των Υπευθύνων προσομοιάζει με το έργο των Σχολικών Συμβούλων, ενώ τα ΚΠΕ αποτελούν πρωτοποριακές εκπαιδευτικές και επιμορφωτικές δομές με εργαλεία εκπαίδευσης, εξοπλισμούς και υποδομές. Στελεχώνονται από διεπιστημονικές ομάδες εκπαιδευτικών που προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητικές ομάδες, επιμορφωτικά σεμινάρια σε εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτικό υλικό, περιφερειακές εθνικές και διεθνείς δικτυώσεις, τοπικές συνεργασίες για τη διαχείριση του τοπικού περιβάλλοντος, αξιοποιώντας τις υποδομές των ΚΠΕ και τα κοντινά οικολογικά πεδία. Τα οικολογικά πεδία είναι κύριο στοιχείο για την ΕΠΑ η οποία γίνεται στο περιβάλλον, για το περιβάλλον. Ο βιωματικός χαρακτήρας της ΕΠΑ στα πεδία των δασών, των ποταμών, των ρεμάτων, των λιμνών, των ακτών, της πόλης κλπ είναι αυτός που την διαφοροποιεί ουσιαστικά από άλλες μορφές εκπαίδευσης που δεν απαιτούν κάτι τέτοιο. Εφαρμόζουμε τις αρχές της διεπιστημονικότητας, της βιωματικής προσέγγισης, της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, του ανοίγματος του Σχολείου στην κοινωνία, του δημοκρατικού διαλόγου, της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης και του περάσματος από τα λόγια στις πράξεις. Αυτές οι αρχές μπόλιασαν και άλλα αντικείμενα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

   Οι μέχρι σήμερα αξιολογήσεις, ανεξάρτητων αξιολογητών για τα ΚΠΕ, ήταν ιδιαίτερα θετικές και τα ΚΠΕ έχουν χρηματοδοτηθεί για τους σκοπούς τους από το ΕΚΤ, από το ΚΠΣ, το ΕΣΠΑ και από εθνικούς πόρους, ενώ λειτουργούν με 15ετείς συμβάσεις του Υπουργείου με Δήμους και με το ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Συνεργάζονται με τους Υπευθύνους ΠΕ, με ΑΕΙ, ΤΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα, με περιβαλλοντικές ΜΚΟ, με Υπηρεσίες Περιβάλλοντος, με Συλλόγους Γονέων κ.ά..

   Το οικοδόμημα αυτό της ΠΕ και της ΕΠΑ στην Ελλάδα, χτίστηκε με μόχθο χιλιάδων Εκπαιδευτικών και Στελεχών Εκπαίδευσης και οι αξιολογήσεις των μαθητών, των εκπαιδευτικών, των γονιών και των τοπικών κοινωνιών έχουν για μας ιδιαίτερη βαρύτητα, ίσως μεγαλύτερη από τα «άριστα» των ανεξάρτητων αξιολογητών.

   Οι συντάκτες του σχεδίου γνωρίζουν τι προσέφεραν μέχρι τώρα τα ΚΠΕ στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς και στις τοπικές κοινωνίες; Έχουν σχέση με το όραμα και το σχέδιο ανάπτυξης των εκπαιδευτικών που έστησαν αυτές τις δομές, των συνεργασιών, του μόχθου και του κόστους που απαιτήθηκαν;

   Και ας μην αναφερθούν σε αρνητικά παραδείγματα λειτουργίας, γιατί τέτοια υπάρχουν σε όλους τους τομείς παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών και σε κάθε εργασιακή δομή. Ούτε η ανάγκη εξοικονόμησης προσωπικού μπορεί να δικαιολογήσει τέτοιες μεταλλάξεις. Αντί για υποβάθμιση και κατάργηση, ακόμα και σε τέτοιες περιπτώσεις, η άξια διοίκηση κάνει αξιολόγηση, παίρνει μέτρα και κάνει διοικητικές και οργανωτικές αναδιαρθρώσεις με κριτήρια αποτελεσματικότητας.

   Στις μέρες μας, περιβαλλοντικές καταστροφές που η συχνότητα και η έντασή τους δείχνουν ότι μάλλον οφείλονται σε μία προϊούσα παγκόσμια κλιματική αλλαγή (Τυφώνες Χάρβεϊ, Μαρία, Ίρμα κ.ά., Πύρινος όλεθρος σε Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα, χώρες Βαλκανικής, Κύπρος, Καλιφόρνια, κ.ά. Πλημμύρες στη ΝΑ Ασία κ.ά.), έχουν επιπτώσεις σε χιλιάδες ανθρώπινες ζωές και καταστροφές οικισμών, υποδομών, παραγωγικών μηχανισμών με τεράστιο οικονομικό κόστος και δείχνουν ότι η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία είναι πιο επείγουσα προτεραιότητα από ποτέ άλλοτε.

   Ας μη θυμόμαστε το Περιβάλλον μόνο όταν συμβαίνουν ατυχήματα με πετρελαιοφόρα ή όταν καίγεται το διπλανό βουνό. Η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία είναι η σημαντικότερη μεσο-μακροπρόθεσμη επένδυση για τη συμμετοχικότητα των νέων και των αυριανών πολιτών στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων και στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας δίκαιης, δημοκρατικής, με αλληλεγγύη και ειρήνη.

   Η χώρα μας βρίσκεται εδώ και χρόνια σε βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση. Όπως είναι φυσικό, η κρίση χτύπησε και το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο στερείται για την κανονική λειτουργία του, των απαιτούμενων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων. Δεν επαρκεί ο υφιστάμενος αριθμός εκπαιδευτικών για να καλύψει τις ανάγκες των Σχολείων. Οι κυβερνήσεις, διαδοχικά, κάνουν περικοπές δαπανών και προσωπικού.

   Έτσι και  το οικοδόμημα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, δέχεται διαδοχικά ισχυρά πλήγματα και αποδυναμώνεται.

Από τις χρονιές 2011 – 2012:

  • Μειώθηκε ο αριθμός των Υπευθύνων ΠΕ των Διευθύνσεων και στις περισσότερες Δ/νσεις αντικαταστάθηκαν από Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων.
  • Μειώθηκε το προσωπικό των ΚΠΕ.
  • Συγχωνεύθηκαν ΚΠΕ και ανεστάλη η λειτουργία άλλων.

Ενώ, την τελευταία διετία:

  • Μειώθηκαν οι διαθέσιμες ώρες για ΠΕ στην ευέλικτη ζώνη του Δημοτικού Σχολείου.
  • Αφαιρέθηκαν οι ώρες του ωραρίου των εκπαιδευτικών Β/θμιας για προγράμματα μαθητικών περιβαλλοντικών ομάδων.
  • Αφαιρέθηκε το κεφάλαιο της Οικολογίας (!) από τη διδακτέα ύλη της Βιολογίας Γυμνασίου.
  • Καταργήθηκε η γραμματειακή υποστήριξη στα ΚΠΕ και περιορίστηκε δραματικά η χρηματοδότηση, ενώ παράλληλα γιγαντώθηκε η γραφειοκρατία.
  • Δεν έγιναν προκηρύξεις κάλυψης κενών, ούτε στελέχωση νέων ΚΠΕ που αναγγέλθηκε η ίδρυσή τους (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Θήβα, Εύβοια).
  • Χαρακτηρίστηκε ως μη διδακτική η υπηρεσία των εκπαιδευτικών των ΚΠΕ που διδάσκουν σύμφωνα με το καθηκοντολόγιό τους (!) ενώ χαρακτηρίστηκε ως διδακτική η υπηρεσία στελεχών που δεν διδάσκουν!

 Στη σημερινή εποχή, παρά τις αντιξοότητες και ενώ οι αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής τόσο παγκόσμια όσο και εθνικά δείχνουν ότι το ενδιαφέρον μας για το περιβάλλον πρέπει να ενταθεί, οι τοπικές κοινωνίες και ο εκπαιδευτικός κόσμος συνεχίζουν την προσπάθειά τους αξιοποιώντας την ΕΠΑ στις συνεργασίες με τα Σχολεία, τις Δ/νσεις και τα ΚΠΕ, αντιλαμβανόμενοι  πόσο αναγκαία είναι, περισσότερο από κάθε άλλη εποχή. Δυστυχώς, με το νέο σχέδιο το ΥΠΠΕΘ καταργεί τους Υπευθύνους ΠΕ και αλλοιώνει ριζικά το χαρακτήρα και την ουσιαστική λειτουργία των ΚΠΕ υποβαθμίζοντας δραματικά τη δυνατότητά τους να προσφέρουν τις υπηρεσίες σχετικά με την ΕΠΑ.

 Τι είδους αντίληψη για την Αειφορία έχουν οι συντάκτες αυτού του σχεδίου του ΥΠΠΕΘ; Γνωρίζουν τη σχετική βιβλιογραφία, τα πορίσματα των Διεθνών και Εθνικών Συνεδρίων και τις κατευθύνσεις των Διεθνών Οργανισμών; Γνωρίζουν ότι η Εκπαίδευση για την Αειφορία πρέπει να αποτελέσει διάσταση όλων των γνωστικών αντικειμένων του εκπαιδευτικού μας συστήματος (πχ Ιστορία, Κοινωνιολογία, Οικονομία, Γλώσσα, Φυσική, Χημεία κ.ο.κ.); Ίσως επειδή η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από τις ρίζες της μπόρεσε να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση αναπτύσσουν μια μονομερή αντίληψη. Και έχοντας αυτή τη στρεβλή αντίληψη για την εκπαίδευση για την Αειφορία σκέφτονται μόνο τα ΚΠΕ νομίζοντας ότι αυτά μόνο αφορά η υπόθεση της ΕΠΑ και βάζουν στον ίδιο χώρο διάφορους μιλώντας για «μετεξέλιξη». Ουσιαστικά προσπαθούν να χωρέσουν ετερόκλητο πλήθος με ετερόκλητες κατευθύνσεις και ετερόκλητους στόχους σε δομές που έχουν αναπτυχθεί για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι επικρατεί η λογική της προσπάθειας να βολευτούν αθροίσματα ομάδων με σφετερισμό της υπάρχουσας επιτυχημένης δομής (ΚΠΕ). Με αυτή την εσφαλμένη αντίληψη της έννοιας της Αειφορίας, πλήττεται και η μέχρι τώρα διεπιστημονική στελέχωση των Παιδαγωγικών Ομάδων των ΚΠΕ, απομειώνεται ο αριθμός τους και αποδυναμώνεται η δυνατότητα να προσφέρουν ΕΠΑ στα Σχολεία και τις τοπικές κοινωνίες όπως μέχρι τώρα έκαναν. Στη θέση εκπαιδευτικών Α/θμιας  και Β/θμιας, με αυξημένα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα στους τομείς της ΕΠΑ και της Οικολογίας, μπαίνουν στα ΚΕΑ εκπαιδευτικοί πληροφορικής (μήπως περισσεύουν;) και στελέχη Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων. Δε βοηθά την ΕΠΑ η γνώση Πληροφορικής χωρίς παράλληλη παιδαγωγική κατάρτιση και υπάρχουν εκπαιδευτικοί κάθε ειδικότητας με μεταπτυχιακές σπουδές στις ΤΠΕ που θα μπορούσαν να προσφέρουν περισσότερο στα ΚΠΕ από έναν απλό εκπαιδευτικό πληροφορικής. Παλαιότερα είχαμε οπωσδήποτε έναν Δάσκαλο και έναν Βιολόγο (το πρόγραμμα σπουδών της Σχολής του περιέχει εκτεταμένη επιστημονική γνώση Οικολογίας, εμπειρία πεδίου  και εκτεταμένη βιωματική εργαστηριακή εμπειρία).

   Είναι κεφαλαιώδους σημασίας θέματα για τα Σχολεία μας ο αγώνας κατά των ναρκωτικών και του αλκοολισμού, όπως και θέματα υγείας. Όμως τέτοια θέματα θα μπορούσαν να αποτελέσουν ξεχωριστό μέρος εκπαίδευσης από τα ΚΠΕ που καλά καλά σήμερα μόλις και μετά βίας ανταποκρίνονται στη ζήτηση Σχολείων για προγράμματα σχετικά με το Περιβάλλον και την Αειφορία; Δεν θα μπορούσαν οι ασχολούμενοι με την Αγωγή Υγείας να συνεργαστούν με τα υπάρχοντα Κέντρα Πρόληψης ή άλλες δομές υγείας για να έχουν και πιο αποτελεσματική στήριξη; Άλλωστε αν ένας εκπαιδευτικός από τους 5 του ΚΠΕ επιφορτιστεί με αυτό το καθήκον αποδυναμώνεται ακόμα περισσότερο η Παιδαγωγική ομάδα. Και να προσθέσω ότι η διάσταση Περιβάλλον και Υγεία πάντα περιλαμβάνεται στα προγράμματα μας (συνέπειες της ρύπανσης, βιοσυσσώρευση κλπ).

   Μήπως κανείς από τους συντάκτες του νέου σχεδίου γνωρίζει ότι στη χώρα μας λειτουργούν πάνω από 1200 Πολιτιστικά Κέντρα σε Δήμους, με τα οποία μπορεί να συνδέσει τα πολιτιστικά προγράμματα των Σχολείων και τους συντονιστές τους; Όλοι μας αναγνωρίζουμε την αξία των τεχνών και του πολιτισμού για τη ζωή μας (η Μουσική, η Ποίηση, η Λογοτεχνία, το Θέατρο και άλλες μορφές τέχνης είναι συνδεδεμένες με κάθε εκπαιδευτικό). Άλλωστε, εμείς στα προγράμματά μας εντάσσουμε πάντα την πολιτιστική διάσταση. Αλλά άλλο είναι αυτό και άλλο να αρχίσουν να ασχολούνται τα Κέντρα με χορωδίες, συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, ζωγραφική, καλαθοπλεκτική και κεντήματα. Γυρίζουμε στο 1993, εποχή, η οποία έχει ξεπεραστεί από τις διεθνείς εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία.

   Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι το έργο των Υπευθύνων ΠΕ που είναι και το σχετικό με το έργο των ΚΠΕ είναι διαφορετικό. Οι Υπεύθυνοι ΠΕ ασκούν συμβουλευτική στους εκπαιδευτικούς των Σχολείων (τα επισκέπτονται, οργανώνουν συναντήσεις και επιμορφώσεις κλπ) και συνεργάζονται με τα ΚΠΕ. Τα ΚΠΕ συνεργάζονται με τα Πανεπιστημιακά και Ερευνητικά Ιδρύματα, με τις Υπηρεσίες περιβάλλοντος του Δημοσίου, με περιβαλλοντικές ΜΚΟ, με ομόλογα ιδρύματα του εξωτερικού, τις τοπικές κοινωνίες κλπ και όπως προαναφέραμε προσφέρουν πρότυπα εκπαιδευτικά προγράμματα σε μαθητικές ομάδες, επιμορφωτικά σεμινάρια, σε εκπαιδευτικούς, αναπτύσσουν θεματικές δικτυώσεις, τοπικές και διεθνείς συνεργασίες και παράγουν εκπαιδευτικό υλικό. Σε όλα αυτά μπορεί να υπάρχει και συνεργασία Υπευθύνων ΠΕ. Όμως ούτε οι Υπεύθυνοι ΠΕ μπορούν να επιτελέσουν το έργο της οργανωμένης, εξοπλισμένης και στελεχωμένης δομής των ΚΠΕ, ούτε τα ΚΠΕ τη συμβουλευτική των Σχολείων που επιτελούν οι Υπεύθυνοι ΠΕ ανά Δ/νση Εκπ/σης κατ’ αναλογία με τους Σχολικούς Συμβούλους.

Εδώ και πολλά χρόνια υπογραμμίζουμε ότι αφού στην Αττική ζει περίπου το 50% του πληθυσμού της χώρας και κατά συνέπεια το 50% του μαθητικού και εκπαιδευτικού δυναμικού, θα έπρεπε για να έχουν ίσα δικαιώματα στην πρόσβαση στην ΕΠΑ, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί της Αττικής, η Περιφέρειά μας να έχει περισσότερα ΚΠΕ αναλογικά με τον πληθυσμό και τις ανάγκες. Δυστυχώς, από τότε που τα κριτήρια ίδρυσης ενός ΚΠΕ που προέβλεπαν κάτι τέτοιο παρακάμφθηκαν επικράτησαν επιλογές που αδικούν τα Σχολεία της Αττικής και μειώνουν συνολικά την εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα. Θεωρούμε απαραίτητο η αρχή της αναλογικότητας που προκύπτει από αυτή την πραγματικότητα θα πρέπει να κατανέμει τα ΚΠΕ και το προσωπικό σύμφωνα με τις ανάγκες. Το ΥΠΠΕΘ έχει όλα τα στοιχεία για να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο (Πόσα Σχολεία έχει κάθε Δ/νση Εκπ/σης; Πόσα προγράμματα Π.Ε. γίνονται; Πόσοι μαθητές και πόσοι εκπαιδευτικοί είναι οι εν δυνάμει χρήστες υπηρεσιών ΕΠΑ; Τι στοιχεία υπάρχουν μέχρι τώρα στο αρχείο του ΥΠΠΕΘ και του ΙΝΕΔΙΒΙΜ για το παραχθέν έργο; Χρειάζεται ο ίδιος αριθμός εκπαιδευτικών και η ίδια χρηματοδότηση σε όλα τα ΚΠΕ; κλπ).

    Πιστεύουμε ότι το ΥΠΠΕΘ πρέπει να επανεξετάσει τα θέματα με περισσότερο διάλογο, πιο επιστημονικά, πιο παιδαγωγικά, πιο συνθετικά, πιο δημοκρατικά,  ώστε να φωτιστούν όλες οι πτυχές και να αποφύγουμε σοβαρά λάθη και αδιέξοδα. Ίσως κάθε Υπουργός διαχρονικά θα έπρεπε να δοκιμάζει πρώτα πιλοτικά και σε μικρή κλίμακα, κάθε αλλαγή που του προτείνουν οι συνεργάτες του πριν από τις μεγάλες αποφάσεις.

    Τέλος καλούμε τα στελέχη της Αριστεράς που κυβερνά και προέρχονται από το Συνασπισμό της Προόδου και της Οικολογίας να μοιραστούν τον προβληματισμό μας.

 

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

 

Ο Γενικός Γραμματέας                                                              Ο Πρόεδρος

 

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                                                     Γιώργος Φαραγγιτάκης

Έκφραση Συλληπητηρίων

Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2017
 Ο Γιάννης Παντής έφυγε

Η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος Αττικής της ΠΕΕΚΠΕ εκφράζει τη βαθειά της θλίψη για το χαμό του Γιάννη. Εκφράζουμε επίσης τα θερμά μας συλλυπητήρια στη σύζυγό του Ειρήνη, στο γιό του Διονύση και σε όλους τους δικούς του ανθρώπους.

Θα θυμόμαστε πάντα τον άξιο επιστήμονα Καθηγητή Οικολογίας του ΑΠΘ που υπηρέτησε την Οικολογία και την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από όλες τις θέσεις στις οποίες βρέθηκε. Θα θυμόμαστε όλοι τον κοινωνικό αγωνιστή, τον έντιμο και γελαστό άνθρωπο, το σταθερό φίλο του Συλλόγου μας.

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο  Γενικός  Γραμματέας                                                            Ο     Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                                                      Γιώργος  Φαραγγιτάκης

Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ημερίδα μας της 11ης Οκτωβρίου 2017 με θέματα: «Το Παραμύθι στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» και «Με το μικροσκόπιο εξερευνώ τον κόσμο».

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Ο Σύλλογός μας σας προσκαλεί στην ημερίδα, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017 στις 6:30 μμ στο ΚΠΕ Αργυρούπολης (Μπουμπουλίνας 3, Αργυρούπολη 2109959251) με θέματα: «Το Παραμύθι στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» και «Με το μικροσκόπιο εξερευνώ τον κόσμο» .

Θα λειτουργήσουν 3 παράλληλα εργαστήρια από τις 6.30 μέχρι τις 9.00 μμ με τα παρακάτω θέματα και τους αντίστοιχους συντονιστές/συντονίστριες:

1ο εργαστήριο ( Ιωάννα Φώκου και Χρυσαφία Λάμπρου):

«Κόκκινη κλωστή κλωσμένη, Στην ανέμη τυλιγμένη.

Δώσε κλότσο να γυρίσει Παραμύθι για το περιβάλλον ν’ αρχινήσει!»

Περπατούμε στα μονοπάτια των λαϊκών παραμυθιών, παίζουμε, πειραματιζόμαστε και  επεξεργαζόμαστε περιβαλλοντικά ζητήματα.

2ο εργαστήριο (Μάγδα Σπανού):

«…Παραμύθι, ν’ αρχινήσει, Το χαρτί να σου μιλήσει,

Πόσα πρέπει να περάσει, Ως τα χέρια σου να φτάσει!»

Με συντροφιά την Αφροξυλάνθη θα γνωρίσουμε την πορεία από το ξύλο στο χαρτί και την ανακύκλωση. Θα φτιάξουμε ανακυκλωμένο χαρτί, θα κάνουμε χάρτινες κατασκευές, θα παίξουμε, θα τραγουδήσουμε, θα προβληματιστούμε.

3ο εργαστήριο (Θοδωρής Ορεινός & Θεμιστοκλής Σμπαρούνης )

«Με το μικροσκόπιο εξερευνώ τον κόσμο» (στο εργαστήριο Βιολογίας του ΚΠΕ).

Παρακαλούμε να δηλώσετε συμμετοχή και προτίμηση σε ένα από τα τρία εργαστήρια στο mail: secretary@kpea.gr ή στο τηλέφωνο 210 9959251 μέχρι το μεσημέρι της Δευτέρας 9/10/2017 ώστε να προγραμματίσουμε τη λειτουργία των εργαστηρίων. Σε όσους πάρουν μέρος θα χορηγηθεί σχετική Βεβαίωση.

Το ΚΠΕ Αργυρούπολης βρίσκεται κοντά στο σταθμό του Μετρό ΑΛΙΜΟΣ. Βγαίνετε στην κατεύθυνση προς Αθήνα και ανεβαίνετε την οδό Θερμοπυλών προς τον Υμηττό (η 3η κάθετος αριστερά είναι η οδός Μπουμπουλίνας).

 

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο  Γενικός  Γραμματέας                                                   Ο     Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                                          Γιώργος  Φαραγγιτάκης

Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ημερίδα μας της 27ης Σεπτεμβρίου 2017 με θέμα: «Δασικές Πυρκαγιές».

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Ο Σύλλογός μας προσκαλεί τα μέλη του και όσους εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης ενδιαφέρονται, στην Ημερίδα που διοργανώνει σε συνεργασία με το ΚΠΕ Αργυρούπολης με θέμα τις Δασικές Πυρκαγιές την Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2017 στις 6.30 το απόγευμα στο ΚΠΕ  (Μπουμπουλίνας 3, τρείς δρόμους πάνω από το Σταθμό του Μετρό ΑΛΙΜΟΣ).

Εισηγητές θα είναι οι:

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΡΙΑΝΟΥΤΣΟΥ, Καθηγήτρια Οικολογίας του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

ΝΙΚΟΣ ΠΑΓΚΑΣ,  Στέλεχος της Φιλοδασικής Ένωσης Αθηνών

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ, Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ, Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής του Περιφερειακού Θεματικού Δικτύου για τις Δασικές Πυρκαγιές του ΚΠΕ Αργυρούπολης

Παρακαλούνται όσοι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να συμμετέχουν να δηλώσουν συμμετοχή μέχρι τη 12η μεσημβρινή της Δευτέρας 25 Σεπτεμβρίου ή στο e-mail: secretary@kpea.gr ή στο τηλέφωνο 210 9959251. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας και θα εκδοθεί σχετική συνολική βεβαίωση συμμετοχών.

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο  Γενικός  Γραμματέας                                                                     Ο     Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                                                          Γιώργος  Φαραγγιτάκης

Πληροφορίες για τη δράση στη Ρεματιά Χαλανδρίου – Ενημέρωση 27/4/2017

Για τη διευκόλυνση και την καλύτερη πληροφόρηση των συναδέλφων που δήλωσαν συμμετοχή στην επιμορφωτική δράση πεδίου στη Ρεματιά Χαλανδρίου το Σάββατο 29/4/2017 σας ενημερώνουμε για τα ακόλουθα:

1) Τα σημεία συνάντησης (10.00 π.μ. στάση λεωφορείων «Αθηνάς» επί της Λ. Πεντέλης στα Βριλήσσια) και λήξης της δράσης (ναός Άγιου Αθανασίου Πολυδρόσου) σημειώνονται στο χάρτη  της διαδρομής που θα πραγματοποιήσουμε.

2) Πληροφορίες για το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της Ρεματιάς Χαλανδρίου και της ευρύτερης περιοχής της Πεντέλης μπορείτε να βρείτε στην ειδική έκδοση του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης

3) Εκπαιδευτικό υλικό για τα ρέματα και Φύλλα Εργασίας δραστηριοτήτων, κάποιες από τις οποίες θα κάνουμε και στη δράση της Ρεματιάς μπορείτε να βρείτε στο σχετικό έντυπο του ΚΠΕ Αργυρούπολης «Γνωρίζοντας το ρέμα της περιοχής μας» 

Πρόσκληση σε εκπαιδευτική δράση – ημερίδα στο Ρέμα Χαλανδρίου, Σάββατο 29/4/2017

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Το Παράρτημά μας προγραμματίζει εκπαιδευτική δράση πεδίου για σαράντα (40) εκπαιδευτικούς της Αττικής με θέμα: «Ρέμα Χαλανδρίου: Εξερευνώντας τό φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον». Η δράση θα πραγματοποιηθεί το πρωί του Σαββάτου 29/4/2017 από 10.00 πμ έως 13.30 και θα έχει χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής πεζοπορίας. Η δράση θα περιλαμβάνει πεζοπορία μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων στην κοίτη του Ρέματος Χαλανδρίου και ποικιλία βιωματικών δραστηριοτήτων μέσα από τις οποίες θα γνωρίσουμε: τη γεωμορφολογία, χαρακτηριστικά είδη χλωρίδας και πανίδας, ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία καθώς και επεμβάσεις του ανθρώπου για τη διαχείρισή του ρέματος. Για την καλύτερη προετοιμασία σας για την εκπαιδευτική μας εκδρομή σάς ενημερώνουμε για τα παρακάτω:

1ο) Εφόδια: καλό είναι να φοράμε ή να έχουμε μαζί μας:
– Αρβυλάκια πεζοπορίας ή παπούτσια trekking. Εάν δεν έχετε μπορεί να βολευτείτε και με ένα αθλητικό ή άλλο παπούτσι γερό και με καλή αντιολισθητική σόλα. Η κοίτη του ρέματος στην οποία και θα περπατάμε είναι καλυμμένη με κροκάλες, πέτρες και άλλα ποταμοχειμάρια υλικά τα οποία μπορεί να δυσκολέψουν κάποιον με ακατάλληλα υποδήματα.
– Καπέλο, άνετα και ελαφριά ανάλογα και με τις συνθήκες που αναμένεται ότι θα επικρατούν. Μπορείτε την προηγουμένη της εκδρομής να δείτε την πρόγνωση του καιρού – π.χ. στα sites: www.meteo.gr www.freemeteo.gr  κ.ά.
– Ένα μικρό σάκο, όπου μπορείτε να μεταφέρετε παγούρι ή μικρό δοχείο με νερό και κάποια σνακ (πχ σοκολάτα ή ξηρούς καρπούς) για την πεζοπορία. Επίσης θα είναι χρήσιμα: μπλοκ & μολύβι για σημειώσεις και ένας μικρός φακός.
2ο) Σημείο Συνάντησης: Θα συναντηθούμε στο τμήμα ανόδου της Λεωφόρου Πεντέλης στα Βριλήσσια, στο ύψος του μεγάλου συγκροτήματος σουπερ μάρκετ “My Market – Jumbo” και συγκεκριμένα στη στάση λεωφορείων «ΑΘΗΝΑΣ» (βρίσκεται αμέσως μετά το τετράγωνο του σουπερ μάρκετ και μπροστά από το πλυντήριο αυτοκινήτων “Super Car Wash”), έτσι ώστε να διευκολυνθούν όσοι χρησιμοποιούν τα Μ.Μ.Μ.
3ο) Πρόσβαση: α) Όσοι χρησιμοποιήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορούν να έρθουν μέχρι τη Λ. Πεντέλης με τον Προαστιακό (Στάση Προαστιακού «Πεντέλης») και εν συνεχεία να πάρουν κάποιο από τα λεωφορεία που ανεβαίνουν τη Λ. Πεντέλης (γραμμές 450, 460 και 461 “Σταθμός Χαλάνδρι – Νέα Πεντέλη”). Η στάση βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το σταθμό του Προαστιακού και μέχρι τη στάση «Αθηνάς» μεσολαβούν 6 στάσεις. Υπολογίστε περί τα 7’ διαδρομή αλλά και κάποιο χρόνο αναμονής. (εναλλακτικά μπορείτε να πάρετε το λεωφορείο 461 από το σταθμό Μετρό Χαλανδρίου αλλά οι χρόνοι είναι μεγαλύτεροι)
β) Όσοι έρθουν με Ι.Χ. μπορούν να παρκάρουν είτε στο εξωτερικό παρκινγκ του σούπερ μάρκετ, είτε σε γύρω δρόμους. Προσοχή, διότι όσοι έρθουν με Ι.Χ. θα πρέπει να υπολογίσουν ότι το Σημείο Συνάντησης (έναρξης) με το σημείο λήξης (και τα δύο επί της Λ. Πεντέλης) απέχουν 2,6 χλμ. Είναι όμως εύκολη η μετακίνηση μια και υπάρχουν 2 λεωφορειακές γραμμές (450 & 460) όπου μπορούν να εξυπηρετήσουν τη μετάβαση προς το σημείο έναρξης (περ. 15’ διαδρομή).
4ο) Σημείο Λήξης: Το τέλος της πεζοπορίας στο Ρέμα θα γίνει στην πεζογέφυρα κάτω από τον Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου στο Πολύδροσο Χαλανδρίου (στο ύψος του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου Χαλανδρίου), δηλαδή στο ύψος της συμβολής της οδού Ευρίπου (προέκταση της οδού Ιωαννίνων) με τη Λ. Πεντέλης.

Παρακαλούμε τους ενδιαφερόμενους να δηλώσουν συμμετοχή και στοιχεία επικοινωνίας (e-mail & αρ. τηλεφώνου) μέχρι την Τρίτη 25 Απριλίου στο με e-mail secretary@kpea.gr ή στα τηλέφωνα 210-9959251 (Γ. Φαραγγιτάκης, Θ. Σμπαρούνης) ή στο κινητό 6974633272 (Θ. Σμπαρούνης). Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο Γενικός Γραμματέας                                  Ο Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                   Γιώργος Φαραγγιτάκης

Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ημερίδα μας της 29ης Μαρτίου 2017 με θέμα: « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Φυσικές Επιστήμες».

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

     Ο Σύλλογός μας μετά την ημερίδα για το παραμύθι της 15ης Μαρτίου  (αν δεν έχετε δηλώσει, διαβάστε την ανακοίνωση στην ιστοσελίδα μας: www.peekpeattikis.gr) συνεχίζει με ημερίδα, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017 στις 6:00 μμ στο ΚΠΕ Αργυρούπολης (Μπουμπουλίνας 3, Αργυρούπολη 2109959251) με θέμα «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Φυσικές Επιστήμες» με τα παρακάτω  θέματα και τους αντίστοιχους εισηγητές:

1)« Αδύνατα σημεία σε σχέση με τις θεματικές προτεραιότητες και το περιεχόμενο των σχολικών προγραμμάτων Π.Ε.» (Γιώργος Φαραγγιτάκης)
2) «Πληροφορία ή επιστημονική γνώση και κοινωνική μάθηση; πρόταση για κριτική προσέγγιση» (Χριστίνα Παπαζήση)
3) «Βιομηχανική Οικολογία, μια άλλη Οικολογία» & Παιδαγωγικό εργαστήριο για τα απόβλητα μέσα από φωτογραφίες (Θάνος Ιωάννου)
4) «Με το μικροσκόπιο εξερευνώ τον κόσμο» (Θοδωρής Ορεινός & Θεμιστοκλής Σμπαρούνης )

     Στο χώρο του ΚΠΕ λειτουργεί και έκθεση των συνεργατών μας του Μεσογειακού Κέντρου Περιβάλλοντος, με θέμα  «Οι μνήμες του νερού στη Μεσόγειο». 

     Παρακαλούμε, να δηλώσετε συμμετοχή  στο mail: secretary@kpea.gr ή στο τηλέφωνο 210 9959251, μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής 24/3/2017, ώστε να διαμορφώσουμε λειτουργικό πρόγραμμα (σε όσους πάρουν μέρος θα χορηγηθεί σχετική Βεβαίωση).

     Το ΚΠΕ Αργυρούπολης βρίσκεται κοντά στο σταθμό του Μετρό ΑΛΙΜΟΣ. Βγαίνετε στην κατεύθυνση προς Αθήνα και ανεβαίνετε την οδό Θερμοπυλών προς τον Υμηττό. Η 3η κάθετος αριστερά είναι η οδός Μπουμπουλίνας.

 

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο Γενικός Γραμματέας                                  Ο Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                   Γιώργος Φαραγγιτάκης

Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ημερίδα μας της 15ης Μαρτίου 2017 με θέμα: «Το Παραμύθι στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Ο Σύλλογός μας μετά την ωραία συνεστίαση της κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας (φωτογραφικά στιγμιότυπα στην ιστοσελίδα μας: www.peekpeattikis.gr) συνεχίζει με την ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 15 Μαρτίου 2017 στις 6:00 μμ στο ΚΠΕ Αργυρούπολης (Μπουμπουλίνας 3, Αργυρούπολη 2109959251) με θέμα «Το Παραμύθι στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση». Θα λειτουργήσουν 3 παράλληλα εργαστήρια με συντονιστές:
1) τον κύριο Δημήτρη Προύσαλη
«Το λαϊκό παραμύθι μέσα από τις παραλλαγές του: Από την «μοναδικότητα» της καταγραφής στην πολλαπλότητα της υπόθεσης»: Η μορφή των λαϊκων παραμυθιών δεν παγιώνεται στις τυπωμένες εκδοχές των συλλογών αλλά ακολουθεί ένα αέναο ταξίδι αφηγηματικών μεταφορφώσεων. Τι είναι μια παραλλαγή, ποια τα όριά της και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; Με ποια μυστικά και διαδικασία μπορούμε να φτιάξουμε την παραλλαγή μιας λαϊκής ιστορίας περπατώντας στα μονοπάτια των παλιών παραμυθάδων;
2) τις κυρίες Ιωάννα Φώκου και Χρυσαφία Λάμπρου
«Για το αμίλητο νερό, παραμύθι θε να πω
να το κάνω μιλημένο και με όλους μοιρασμένο» : Με αφορμή ένα παραμύθι μαθαίνουμε για το νερό, τη σπουδαιότητά του, τη σπατάλη και τους τρόπους εξοικονόμησής του. Μέσα από ένα βιωματικό εργαστήριο με πειράματα, παιχνίδια και φύλλα εργασίας και δραστηριότητες διαμορφωμένα τόσο για τις μικρές όσο και για τις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού). και
3) την κυρία Μάγδα Σπανού
«Το Παραμύθι, εργαλείο για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση – Οι απίθανες περιπέτειες του Ονούφριου Νερουλάκη»: Ένα βιωματικό εργαστήρι με παιχνίδια και φύλλα εργασίας που καταδεικνύει τη δύναμη του παραμυθιού και το πώς αυτό επιδρά στη διαδικασία της μάθησης.
Παρακαλούμε να δηλώσετε συμμετοχή και προτίμηση σε δύο από τα τρία εργαστήρια στο mail: secretary@kpea.gr ή στο τηλέφωνο 210 9959251 μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής 10/3/2017 ώστε να διαμορφώσουμε 3 ισοδύναμες ομάδες εφόσον ο αριθμός των δηλώσεων είναι επαρκής (σε όσους πάρουν μέρος θα χορηγηθεί σχετική Βεβαίωση).
Το ΚΠΕ Αργυρούπολης βρίσκεται κοντά στο σταθμό του Μετρό ΑΛΙΜΟΣ. Βγαίνετε στην κατεύθυνση προς Αθήνα και ανεβαίνετε την οδό Θερμοπυλών προς τον Υμηττό (η 3η κάθετος αριστερά είναι η οδός Μπουμπουλίνας)

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο Γενικός Γραμματέας                                  Ο Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                   Γιώργος Φαραγγιτάκης

Koπή πρωτοχρονιάτικης πίτας 2017

Το βράδυ της 29ης Ιανουαρίου έγινε η συνεστίαση της κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Παραρτήματος Αττικής στο ταβερνάκι του Σπύρου. Παρά το κρύο, τις γρίππες και τις δυσκολίες της εποχής, πήραν μέρος 55 συνάδελφοι. Όπως φαίνεται και απο τις φωτογραφίες που ακολουθούν το κλίμα ήταν πολύ καλό, κυριαρχούσε η καλή διάθεση και το κέφι, συζητήσαμε πολλά και διάφορα, ακούσαμε τραγούδια και ήπιαμε κρασάκι. Τα πέντε τυχερά νομίσματα αντιστοιχούσαν σε βιβλία. Ανακοινώθηκαν και οι επόμενες 3 δράσεις του Παραρτήματος (15 Μαρτίου για το Παραμύθι στην Π.Ε., 29 Μαρτίου «Π.Ε. και Φυσικές Επιστήμες» και μετά το Πάσχα Εκπαιδευτική Πεζοπορία στη Ρεματιά Χαλανδρίου. Ευχόμαστε η καινούρια χρονιά να είναι καλύτερη από την προηγούμενη!

Η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος»

ΚΟΠΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗΣ ΠΙΤΑΣ

ΣΥΝΕΣΤΙΑΣΗ ΣΕ ΤΑΒΕΡΝΑ – ΚΟΠΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗΣ ΠΙΤΑΣ

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η Διοικούσα Επιτροπή του παραρτήματος Αττικής της ΠΕΕΚΠΕ σας προσκαλεί σε συνεστίαση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας στις 8:00 το βράδυ της Κυριακής 29 ης Ιανουαρίου 2017 (παραμονή Τριών Ιεραρχών) στην γνωστή ταβέρνα του Σπύρου «Ο ΘΕΟΧΑΡΗΣ» πίσω από το Δημαρχείο της Αργυρούπολης. Ελάτε να συζητήσουμε, να πιούμε το κρασάκι μας και να τραγουδήσουμε. Οι τυχεροί των πέντε (5) νομισμάτων θα κερδίσουν βιβλία.

Το μενού περιλαμβάνει σαλάτα, φέτα, τζατζίκι, πιπεριές, πατάτες, τυροπιτάκια, λουκάνικο ανά 4 άτομα και ατομικό πιάτο με πανσέτα, κοτόπουλο και μπιφτέκι στην τιμή των 10 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Το κρασί και τα αναψυκτικά προσφέρονται από το Παράρτημα. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνει και ενημέρωσή σας για το πρόγραμμα δράσεών μας του 2017 και για άλλα θέματα του Συλλόγου και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Για τον καλύτερο προγραμματισμό της εκδήλωσης παρακαλούμε να δηλώσετε τη συμμετοχή σας μέχρι την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου το μεσημέρι στο τηλ. 210-9959251 ή με e-mail στο secretary@kpea.gr (ή, αν δεν έχουν ακόμη πληρωθεί οι λογαριασμοί και δεν λειτουργούν, στα κινητά τηλέφωνα της επικεφαλίδας). Παρακαλούμε όσους πάρουν το μήνυμα, να προωθήσουν την πληροφόρηση (μπορείτε να φέρετε και φίλους σας).

Για τη Διοικούσα Επιτροπή

Ο Γενικός Γραμματέας                                  Ο Πρόεδρος

Θεμιστοκλής Σμπαρούνης                   Γιώργος Φαραγγιτάκης

Αρχείο
Κατηγορίες
Ημερολόγιο
Νοέμβριος 2017
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930